fredag 1 mars 2013

Fredag

Och vilken ljuvlig känsla den bjuder på!

Här hemma har vi gjort långkok och bakat foccacia, bjudit in våra familjer och ätit chili tills magarna stått i fyra hörn.
Vi andas ledighet och ser fram emot dagar i pyjamas och diverse påskpysslande, en hel del matlagning givetvis och bakning, bröd framförallt.
Dagar ute och dagar inne, en tripp till Piteå på tisdag och pizzapicknic på vardagsrumsgolvet vilken dag som helst.
Om någon annan känner för lite chili som kommer receptet här!



Jag kryddade lite extra och till det hela åt vi nachos, creme fraiche, riven ost, en härlig sallad, tomater och fetaost i olivolja och blomkålsris.
Jag och Måns gjorde även en plåt Foccacia som de andra glatt mumsade i sig, inte lchf vänliga tyvärr men jag har sett att det i cybervärlden finns ett recept på sådana också. Att prova en annan gång, vi blev av med strömmen under en nervös halvtimme nämligen, den halvtimmen då brödet jäste tur som var men tiden försvann så jag klarade mig utan bröd idag.

Foccacia 

25 g jäst
4 dl vatten 37 grader
0.5 dl olivolja
1.5 msk flingsalt
1 tsk honung
ca 9-10 dl mjöl.. Jag blandade Dinkel och vetemjöl special 50/50
Kör ihop i maskin och arbeta degen i ca 5-7 min så den får sig en ordentlig genomkörare.
Jäs i bunken ca 40 min och gör undertiden smöret.

50 g mjukt smör
2 vitlöksklyftor
1 msk oregano
1 msk dragon
1 msk timjan
1 tsk vitlökspeppar
Herbamare.

Mixa ihop detta.
När degen jäst färdigt häller du ut den på en smort bakplåtspapper i en långpanna, platta ut degen och gör små fördjupningar med jämna mellanrum, i dessa pluttar du ut smör.
Låt degen jäsa ytterligare 20 min och spraya sen över lite vatten, gärna med vattenspruta.
Smula över flingsalt och grädda i 200 grader 15-20 min, tills brödet fått fin färg.



Det är farligt gott, faaarligt gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar