måndag 11 mars 2013

Måndag

Precis som alla andra men i morse när klockan ringde var det helt plötsligt ljust ute! En härlig känsla att vakna och veta att vi går mot rätt årstid.
På jobbet var allt som vanligt, frukost i långa banor, en del nytt i salladsbaren och lunchkorv som dagens rätt. Inga stora sensationer hade hänt under min lediga vecka, snarare tvärtom.
Måns har varit ledig med Janne idag, båda två har turen att börja sin vecka med tisdagar och idag även med våfflor till lunch hos hans extra farmor. Måns har tur som får ha en sådan också




Då det är Peters tur att ha barnen måndag, tisdag så gick vi en långpromenad i eftermiddag, lagom kallt och lagom snabbt. Väl hemma så var det den fantastiska middagens tur igen och lovat var Street food.
I mina ögon, skräpmat deluxe =) Det påminde mycket i smak om en kebabsandwich utan den där äckliga eftermättnadskänslan och omöjligheten att äta upp allt.
Jäkligt gott om ni frågar mig!

Jag la köttet i en sorts kryddrub redan igår, man ska egentligen ha Fajita spice mix men eftersom den innehåller en massa mindre bra saker så blandade jag ihop något eget.

Paprikapulver
Chilipulver
Svartpeppar
Spiskummin och lite cayennepeppar.
Jag kryddade köttstrimlorna ordentligt och la dom i en plastpåse över natten.


Se gärna till att plocka fram dom en stund innan de ska i stekpanna så de inte är kylskåpskalla
Coleslawen och bearnaisesåsen från igår plockades också fram, man kan tillsätta lite chili i såsen om man vill ha det lite hetare men jag avstod från det innan jag visste hur mycket köttet smakade och beslöt att det behövdes inte någon mera hetta.



Hackade lite snabbt ihop en salsa med:
Fryst tinad mango
Avokado
Tomater
Rödlök
Olivolja
Vinäger
lite flingsalt och fryst hackad persilja.

Gräddade av två plåtar med Tunnbröd/Tortillias

Lchf tortillias

8 st bröd
4 ägg
1 dl cremefraiche
0.75 dl mandelmjöl
0.5 dl fiberhusk
1 tsk salt

Vispa äggen och cremefraichen, rör ihop mandelmjölet och fiberhusken i en annan bunke med saltet. Vänd ihop det hela och låt stå och svälla i ca 10 min,

Lägg två oljade bakplåtspapper på två plåtar, hälften av smeten på varje plåt. Lägg ett till papper ovanpå och kavla ut till två tunna plattor. Låt papperna vara kvar ovanpå och grädda i 150 grader ca 10-12 min. skär varje platta i 4 delar.


Stek köttet och salta, jag saltar aldrig marinader eller annat som kött eller kyckling ska ligga i, det drar ut vätskan och efterlämnar torra råvaror, inte bra, inte bra!

Fyll brödet med vitkålssallad, kött och bearnaisesås. Toppa med salsan och försök rulla ihop det hela =)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar