söndag 10 mars 2013

Söndag

En riktigt härlig sådan!
Måns var visserligen okristligt morgonpigg även i morse men vi fick dra oss till närmare nio i alla fall, en långfrukost och lite undanplockning sen gick för att heja på skidåkarna som tävlade i Frankeloppet idag. Mollys bästis kom in på silverplats och hon är nöjd och glad att ha fått se henne åka, ännu nöjdare är hon nog att hon slapp åka själv =)

Hemma har jag gjort det jag gillar mest, en dag i köket har det blivit. Diskmaskinen har gjort det den ska inte bara en utan två gånger idag. Jag har en tendens till att i min matlagningsiver tillverka en hel del disk. Mest skedar, men även en och annan kniv.. typ 200 st..


























Då sylt inte är speciellt lchf överhuvudtaget så får man hitta andra vägar om man vill ha något i filet på morgonen. Nu äter jag sällan fil men de gånger jag gör det så smakar det här extra bra.
Tina frysta jordgubbar, koka upp i en panna och söta ev med Stevia eller Sukrin beroende på hur sött du vill ha det. Låt svalna en aning och mixa sen, jag gillar mina jordgubbar som ett mos, men Måns vill gärna ha en och annan bit kvar.
Förvara dom i lufttät burk så håller dom ca en vecka i kylskåp.

Jag har även tittat över nästa veckas mat och förberett lite. Barnen åker till Peter i morgon så vi lyxar till med streetfood, Biff Bleeker street i tortillias med coleslaw och mangosalsa.
Då coleslaw kräver majonäs och ica inte kan uppbringa en endaste en utan socker och en massa annat kolijox så fick mina nya mixerstav göra skäl för namnet och jag gjorde min egen. Recept hittar ni här om ni vill göra egen ni också!














Till Streetfood deluxe krävs en riktigt krämig coleslaw och den vinner på att beredas dagen innan man ska äta den



Coleslaw deluxe

1/4 vitkålshuvud
1 morot
0.5 dl äkta majonäs ( köper ni så se till att det är äkta, ingen lightversion här inte! )
1.5 dl cremefraiche
lite dijonsenap
salt, svartpeppar, herbamare
lite vinäger.

Rör först ihop majonäsen och cremefraichen i en bunke, smaksätt med kryddor och senap.
Riv vitkålen på den finare delen av rivskivan och moroten på den grövre. Blanda ner i dressingen och smaka av med vinäger och ev mera salt och peppar. Låt stå sig ett dygn för den optimala smaken =)

Vad som också skulle finnas som tillbehör till denna mat var en chilibearnaise, då inte ica hade Erik Lallerstedts på hyllan denna vecka så fick jag även där göra något jag aldrig gjort tidigare, inte hemma i alla fall. På Gästis gjorde vi alltid kallrörd bernaise men det räknas inte. Janne gav den kärleksfulla ord och hos allas vår Bearnasie ätare Måns fick den också godkänt även om den inte innehöll något socker, som de flesta andra gör.

Bearnaise ala Bankgatan.


4 äggulor
2dl rapsolja
2dl smält smör (skirat)
2 mskvitvinsvinäger
1 tsk dragon
1 tsk oregano
0.5 tsk timjan
salt,peppar,
Herbamare och gärna Persillade

Viktigt är att se till att äggen det smälta smöret & oljan ska ha rumpstemperatur!
Blanda örterna med vinägern i ett glas & ställ åt sidan

Vispa äggulorna släta därefter tillsätt oljan i droppar under omrörning. När man märker att det börjar binda sig (bli tjockt) kan man hälla på oljan i snabbare takt, därefter smöret. Men undvik det gräddiga i smörets botten.

Tillsätt örter & vinägern, smaka av med kryddorna, ev lite mer vinäger

Låt stå över natten så växer smakerna fram!


Dagens middag blev en riktig höjdare, det sjöng söndagsmiddag om det hela. På det gamla viset blandat med nytt.
Lammstek, rödvinsås och rättikagratäng. Rött vin och den hemgjorda bearnaisen satte pricken över i:et, slog huvudet på spiken och gjorde matupplevelsen komplett.

Det var den sista stackars delen av lammet vi köpte i höstas som fick vika hädan för våra hungriga magar, kvar i frysen finns endast de där tunna, tunna spjällen som vi har tänkt grillen ska få smaka på i sommar. 
Och även här, enklast möjligt. 
Smör i stekpanna, i med steken, krydda rikligt med salt, vitlökspeppar, rosmarin och timjan. Låt den få färg och sen in i ugnen på 150 grader med termometern i den tjockaste delen, om steken innehåller ben så se till att inte termometern rör i det, då får ni en missvisande temperatur och det gillar vi inte!
60-65 grader ska den visa när köttet är klart, det får gärna vara rosa tycker jag =)


Rättikagratängen hittar ni här och har ni inte smakat det tidigare och är lite lagom skeptiska, var icke det!
Squasch och champinjoner blev dagens grönsaker, smörstekta och välsaltade.




Detta fick avsluta 2013 sportlov, vi är mätta, nöjda och belåtna. 
Barnen har lekt, badat, läst och fikat. Vi har promenerat, sovit, kramats och spelat. Ätit och bakat, fikat och lagat. Kommit till insikt med vissa saker och blivit mer förvirrade av andra.
Jag ska inte säga att jag välkomnar måndagen med öppna armar men med en hel drös av nya recept att ta med på jobbet så kommer jag nog även där att få tillfället att testa mig fram i matens underbara värld.

So long mina vänner, Streetfood i morgon då alltså =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar