torsdag 18 april 2013

Torsdag

Slutet på veckan är på ingående, lika härligt varenda gång.
Fredagskänslan som infinner sig på jobbet lagom till förmiddagsfikat är mycket välkommen bland oss allihopa. I morgon hoppas jag på mycket folk och glada leenden, det ser faktiskt ut som att Skellefteå tar hem guldet trots allt. Inte illa!

Det har regnat idag, mer Oktoberkänsla än April, mörkt och lite kallt så det fick bli ett par tända ljus när jag och Måns kom hem från dagis. Han lyssnade på LasseMajas detektivbyrå medans jag gick mellan fönstren och fidulerade, ja ni vet....plockade en strumpa här, startade en tvätt där, torkade ett bord, vattnade en blomma och lite annat småplock som hör den ljuva vardagen till.






Torsdagsmiddagen som serverades var Flygande Jakob, en jäkla konstigt namn på en maträtt men ack så gott!

Flygande Jakob med curry 

4 pers

3 stora kycklingfileer
1 paket bacon
6 st färska champinjoner i skivor
3 dl vispgrädde
0.5 dl chilisauce med lite socker
curry, salt, svartpeppar, herbamare.
(Bananer) Molly ska prompt ha varma bananer

Hacka bacon och skiva champinjoner, stek i smör och lägg åt sidan i en ugnsäker form. 
Stek kycklingen och krydda med salt, peppar och curry. lägg ovanpå baconet och svampen i formen.
Vispa grädden tillsammans med chilin och salt, peppar, herbamare och lite curry.
Om ni också har någon hemma som vill ha bananer så kan man alltid lägga dessa på ena sidan av formen. Bred över chiligrädden och ställ in i ugnen i ca 15 min. Barnen åt ris och vi smörstekt vitkål med lite kycklingbuljong som fick koka ner med lite vatten.
Jag fick användning av min nya fina skål idag också, den passade perfekt till cashewnötter som jag serverade vid sidan om då Molly inte propsade på dessa.


Måns är en hejare på champinjonskivande


 Ny krydda, perfekt till kyckling





I morgon ringer väckaren för sista gången denna vecka, det måste firas tror jag bestämt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar