tisdag 7 januari 2014

Tisdag

Första arbetsveckan börjar med Tisdag och det kan jag sannerligen leva med.
Det var inte riktigt lika hemskt att stiga upp i morse som jag fantiserat ihop, jag säger inte att jag nöjt i fulla drag men jag befann mig på arbetet pigg och alert 07.00. Då mina arbetsdagar är tämligen korta så halkade jag mig hemåt strax efter ett för att fortsätta med kaoset jag drog igång igår. Att rensa skåp i köket, sätta in räkningar i pärmarna, sortera alla recept till den nya pärmen jag köpte i början av september för att den gamla gått sönder...plocka ut alla batterier, glödlampor och diverse elektronikprodukter som sett sina bättre dagar och ska på återvinningen. En stor svart sopsäck och en massa mindre påsar med väl sorterade pryttlar står nu i hallen i väntan på torsdag då de ska få hamna på sin rätta plats och förhoppningsvis kunna bli till något nytt.

Det är en mycket befriande känsla när allting är på sin rätta plats!

I receptpärmen i går hittade jag en massa nya saker som ska få tillagas fram över bl.a dagens middag.


Ostfylld Kyckling med spenat och rödlök.

2 p
Kycklingfile, ca 1 filé per person
1 ask cantadou vitlökost
8 st färska champinjoner
1 rödlök
1 påse färsk bladspenat
3 dl vispgrädde
0.5 tärning kycklingbuljong eller 1-2 msk kycklingfond

Citronpeppar, chilipulver, paprikapulver, salt och peppar


Skär ett snitt i kycklingen och lägg i 1 tsk vitlöksost och ett par spenatblad.
skiva lök och svamp, stek i smör och häll upp i en skål. Stek kycklingen i samma panna tills den fått fin färg på båda sidorna, krydda!
Lägg i svampen och löken, häll över grädden och den resterande vitlöksosten. Smula i buljongen eller häll i fonden och låt puttra under lock ca 8-10 min.
Strimla den resterande spenaten och lägg ovanpå 1 minut innan servering.
Blomkålsris passade mycket bra till.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar