söndag 16 februari 2014

Söndag

En dag full av bröd på Bankgatans bageri. Två nya recept har jag rört ihop och resultatet var mycket tillfredställande, perfekta frukostfrallor och rågrussinbullar för sportlovets fika i de så kallade snöhögarna som ska finnas när norra norrlandskusten har sportlov i vecka tio... Fika lär vi väl göra även om det inte blir i någon snöhög och rågare passar alltid!


Frukostbröd med keso och solroskärnor

1 pkt jäst
50 g rumstempererat smör
5 dl mjölk
250 g keso naturell
1 msk sirap
0.5 tsk brödkrydda
1.5 tsk salt
0.5 dl solrosfrön
3 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl


Finfördela jästen i en bunke. 
Se till att mjölken är rumsvarmt och ljumma smöret lite så det är mjukt.
Häll mjölken över jästen och rör så den löser sig.
Tillsätt keso, sirap, brödkrydda, salt och solrosfrön. 
Blanda i rågsikt och grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl, det ska bli en ganska lös deg. 
Arbeta degen minst 10 min för hand eller 5 min i maskin. 
Låt degen jäsa i bunken till dubbel storlek, ca 60 min.
Mjöla bakbord och händer och baka ut till 25 runda bullar.
Låt dem jäsa på plåt under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225°
Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över solrosfrön.
Grädda på andra falsen nerifrån ca 10 min.



Rågbullar med russin.

50 g jäst
6 dl mjölk
½ dl fibrex
3/4 dl brödsirap
2 tsk salt
1 tsk anis, stött
5 dl fint rågmjöl
1 dl grahamsmjöl1 dl russin
ca 8 dl rågsikt
Smula jästen i en bunke, se till att mjölken är rumstempererad
Häll mjölken över jästen och rör om tills jästen löser sig.
Tillsätt fibrex, grahamsmjöl, sirap, salt, anis, rågmjöl och russin.
Ha i rågsikt tills degen släpper bunkens kanter.
Låt jäsa i ca 40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och tillsätt eventuellt lite mer rågsikt.
Dela degen i två delar och rulla varje del till en längd som delas i tolv delar.
Forma varje del till en avlång bulle.
Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och låt jäsa i ca 30 min.
Grädda bröden i 250 grader i ca 8 min.







Vaniljfylld sockerkaka
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vaniljfyllning:
100 g margarin eller smör
1 dl standardmjölk

1 msk socker

3 msk Vanila eller äkta vaniljsocker
2 äggulor
2 msk florsocker

Ev. garnering: siktat florsocker

Vispa ägg och socker poröst. Häll i vattnet och sen vetemjöl och bakpulver. Häll smeten i en smord och bröad rund form (ca 22 cm i diam), gärna med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 40 min. Låt kakan svalna. Koka smör, mjölk och socker häftigt i 2 min. Tag av pannan från spisen och vispa ner vaniljsockret och äggulorna. Blandningen blir inte tjock utan ska vara mjölktunn. 

Dela kakan i två bottnar. Dränk in båda bottnarna på mittytan och lägg ihop vanilj mot vanilj. 
Låt stå och dra till dagen efter. Sikta ev. över lite florsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar